سی میلیون دیابتی نمی توانند به انسولین مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند

13نوامبر 2021 - سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که تعداد افراد مبتلا به دیابت در حال افزایش است، و متاسفانه هم اکنون ده ها میلیون نفر نمی توانند انسولین مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آژانس بهداشت سازمان ملل بر لزوم کاهش قیمت ها و افزایش چشمگیر دسترسی به داروهای نجات دهنده تاکید کرد.

در حال حاضر تخمین زده می شود که بیش از 420 میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند که در چهار دهه گذشته تقریباً چهار برابر شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت: انتظار می‌رود این رقم تا پایان این دهه به بیش از نیم میلیارد برسد.

اما با وجود عرضه فراوان انسولین، قیمت‌های بالای آن، دسترسی به این دارو را برای بسیاری از افراد دیابتی‌ که به شدت به آن نیاز دارند را دشوار می‌کند.

کیو سیانگ تای، از بخش دسترسی به داروها و محصولات بهداشتی WHO به خبرنگاران گفت: شکاف‌های قابل توجهی در دسترسی به انسولین در سطح جهان، به‌ویژه در کشورهای کم درآمد وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تازه، خیانت به همبستگی و اتحادی که محققان کانادایی 100 سال پیش با کشف انسولین برای همه، به آن متعهد شدند را محکوم کرد.

فردریک بانتینگ و جان مکلود حق اختراع انسولین را تنها به قیمت یک دلار کانادا فروختند و اصرار داشتند که این کشف "به دنیا تعلق دارد".

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: متاسفانه، این ژست همبستگی توسط یک تجارت چند میلیارد دلاری که شکاف‌های دسترسی زیادی ایجاد کرده است، به فراموشی سپرده شده است.

بازاری غیر رقابتی

دیابت به دو نوع اصلی تقسیم می شود.تخمین زده می شود که نه میلیون نفر به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، اما اکثر افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می باشند که با چاقی و سایر عوامل سبک زندگی مرتبط است و در بزرگسالان و به طور فزاینده ای در بین کودکان ظاهر می شود.

همه بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای زنده ماندن به انسولین نیاز دارند و عموما دسترسی آنها به انسولین تضمین شده است.

طبق تخمین های سازمان جهانی بهداشت، حدود 63 میلیون نفر از افراد مبتلا به نوع 2 نیز به این تزریق انسولین نیاز دارند، اما تنها حدود نیمی از آنها می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

دیابت به ویژه در کشورهای کم درآمد رو به افزایش است که در حال حاضر 80 درصد موارد را تشکیل می دهند، اما مصرف انسولین در این کشورها به دلیل طیفی از موانع، عقب مانده است.

یک مشکل بزرگ این است که بازار جهانی انسولین همچنان تحت تسلط سه شرکت است:  Eli Lilly، Novo Nordisk  و  Sanofi، که یک "محیط بازار غیر رقابتی" را ایجاد کرده اند.

این گزارش همچنین از اینکه بازار جهانی در آغاز این قرن از انسولین انسانی که می‌تواند بسیار ارزان‌تر تولید می‌شود، به سمت انسولین‌های مصنوعی بسیار گران‌تر حرکت می کند، ابراز تاسف کرده است.به گفته آن، این وضعیت "بار مالی غیرقابل تحملی بر کشورهای با درآمد پایین تر" تحمیل کرده است.

کیو سیانگ تای اشاره کرد که قیمت آنالوگ های جدید انسولین می تواند چندین برابر بیشتر باشد، اما شواهد بالینی نشان داد که "انسولین انسانی معمولاً برای اکثر افراد مبتلا به دیابت به همان اندازه خوب عمل می کند."

مشکل دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، این بود که تحقیق و توسعه در این منطقه به شدت بر نیازهای کشورهای با درآمد بالا متمرکز است، در حالیکه کشورهای کم درآمد، بیشترین بار این بیماری را تحمل می کنند.

تدروس گفت: سازمان جهانی بهداشت با کشورها و تولیدکنندگان همکاری می‌کند تا این شکاف‌ها را برطرف کند و دسترسی به این داروی نجات‌بخش را برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، گسترش دهد.

در اوایل سال جاری، آژانس سازمان ملل مذاکراتی را با تولیدکنندگان انسولین و سایرین در مورد راه‌هایی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد «با قیمت‌هایی که کشورها می‌توانند بپردازند» آغاز کرد.روز جمعه اعلام کرد که این صنعت تعهداتی از جمله شرکت در یک برنامه ی prequalification، که در سال 2019 با هدف وارد کردن تولیدکنندگان بیشتر به بازار معرفی شده بود را انجام داده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-mn-diabetics-access-insulin.html